حکایت همچنان باقیست

حکایتها وضرب المثل های فارسی

حکایت همچنان باقیست

حکایتها وضرب المثل های فارسی

مناظره خسرو با فرهاد

سلام!

دوستی هست که بتازگی به خونه ما میاد(رستگار)! من رو یاد یکی از شعرهای دبیرستان انداخت که خیلی دوسش داشتم!امیدوارم شما هم لذت ببرید و یاد ایامی بکنید!



نخستین بار گفتش کز کجائی   
          بگفت از دار ملک آشنائی 
بگفت آنجا به صنعت در چه کوشند    

         بگفت انده خرند و جان فروشند 

بگفتا جان فروشی در ادب نیست 
بگفت از عشقبازان این عجب نیست 
بگفت از دل شدی عاشق بدینسان؟   
   بگفت از دل تو می‌گوئی من از جان 
بگفتا عشق شیرین بر تو چونست 
  بگفت از جان شیرینم فزونست
بگفتا هر شبش بینی چو مهتاب    
بگفت آری چو خواب آید کجا خواب
بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک 
 بگفت آنگه که باشم خفته در خاک 

               

     

بگفتا گر خرامی در سرایش
بگفت اندازم این سر زیر پایش 
بگفتا گر کند چشم تو را ریش        
    بگفت این چشم دیگر دارمش پیش
بگفتا گر کسیش آرد فرا چنگ    
   بگفت آهن خورد ور خود بود سنگ 
بگفتا گر نیابی سوی او راه  
 بگفت از دور شاید دید در ماه 
بگفتا دوری از مه نیست در خور    
 بگفت آشفته از مه دور بهتر 
بگفتا گر بخواهد هر چه داری    
   بگفت این از خدا خواهم به زاری 
بگفتا گر به سر یابیش خوشنود 
   بگفت از گردن این وام افکنم زود 
           

           


                

بگفتا دوستیش از طبع بگذار
بگفت از دوستان ناید چنین کار 
بگفت آسوده شو که این کار خامست 
  بگفت آسودگی بر من حرام است 
بگفتا رو صبوری کن درین درد     
بگفت از جان صبوری چون توان کرد 
بگفت از صبر کردن کس خجل نیست
    بگفت این دل تواند کرد دل نیست 
بگفت از عشق کارت سخت زار است  
 بگفت از عاشقی خوشتر چکار است 
بگفتا جان مده بس دل که با اوست 
    بگفتا دشمنند این هر دو بی دوست 
بگفتا در غمش می‌ترسی از کس
 بگفت از محنت هجران او بس 

                  

                   

          

بگفتا هیچ هم خوابیت باید 
   بگفت ار من نباشم نیز شاید 
بگفتا چونی از عشق جمالش     
 بگفت آن کس نداند جز خیالش 
بگفت از دل جدا کن عشق شیرین   
   بگفتا چون زیم بی‌جان شیرین 
بگفت او آن من شد زو مکن یاد    
بگفت این کی کند بیچاره فرهاد 
بگفت ار من کنم در وی نگاهی  
   بگفت آفاق را سوزم به آهی 
چو عاجز گشت خسرو در جوابش
  نیامد بیش پرسیدن صوابش 
به یاران گفت کز خاکی و آبی  
    ندیدم کس بدین حاضر جوابی


(نظامی- خسرو و شیرین)
نظرات 9 + ارسال نظر
فاطمه پنج‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:17 ب.ظ http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام

در مورد پست قبلی ممنونم که رفع شبهه کردید ... من که کتاب خاصی از عبید زاکانی نخوندم لابد تو حکایت های کتاب های فارسی دوران مدرسه بوده ...

جالبه که منبع این پست رو ذکر کردید وگرنه احتمال داشت من فکر کنم این شعر از سعدی هست ( چرا بلاگ اسگای از این شکلک ها نداره )

سلام!
خواهش میکنم!

والا نمیدونم چرا! ما هم بدمون نمیاد ابراز احساسات دوستان رو بطور ملموستری ببینیم :)
یا علی

مهرگان شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:17 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
خوبی مهندس؟
خوش میگذره؟(چرا نگذره؟)
درود بر سکوت!!

این شعر رو یادمه . یاد قدیما به خیر. روزی هم میرسه که بگیم یاد جوانی بخیر .

ماشاالله فاطمه خانم هم حس ناسیونالیستی قوی دارن !!
منم بارها گفتم چقدر حیفه بلاگ اسکای شکلک نداره!! البته چند جایی دیدم که دارن!

راستی جناب مهندس چند تا سوال ... بعدا می پرسم
موفق باشی

سلام!
خوبی؟
در چه حالی؟

مطمئنی بلاگ اسکای بوده؟

حالا سوال چی بود؟

یا علی

تقریرات یک معلم دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 04:27 ب.ظ http://ko60.blogsky.com/

سلام ای دوست

این مناظره بی شک زیباترین مناظره ادبیات غنی ماست.

سلام!
بله درسته! ولی از مناظره های پروین هم نباید غافل شد!

ممنون از لطفت !دوست من!

یا علی

بنت الهدی چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:43 ق.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام و عرض ادب
شعر خیلی زیبایی بود
لذت بردم
دست شما درد نکنه

سلام!
دوستانی که دائما سر میزنن نبودشون مشخصه!!
چند روزی نبدید!؟ انشا..ا که خیر بوده!
یا علی

بنت الهدی چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:44 ق.ظ

بهتره بگم مناظره ی شعری زیبایی بود
کلا مناظره خوندن یا دیدن لذت بخشه
اگر شعر باشه که لذت بخش تر :)

موافقم

س-ف چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:13 ب.ظ http://swan.blogsky.com/

سلام
گویا منم یه جورایی گول خوردم!
اگه دوست داشتید بیایید خوشحال می شم.

سلام!
شما هم همینطور!:دی

گول خوردید ؟چرا؟برای ساخت وبلاگ میگید؟

با کمال میل میام!:)

بنت الهدی پنج‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:56 ب.ظ

سلام
بله
چند روزی دسترسی به نت نداشتم
ممنون ام از لطفتون.

رستگار شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:54 ب.ظ

سلام
الحق که این پیر گنجه چه کرده خدایش بیامرزد خدا جناب اسدی طوسی هم بیامرزه که فن مناظره رو وارد شعر فارسی کرد
و ممنون از آقای وطن دوست به خاطر حسن انتخابشون

afsaneh جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 10:43 ب.ظ http://www.afsaneh-72.blogfa.com

سلام وبت عالیه
من افسانه هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد