حکایت همچنان باقیست

حکایتها وضرب المثل های فارسی

حکایت همچنان باقیست

حکایتها وضرب المثل های فارسی

قسر در رفتن

سلام!

این چند روز بی احتیاطی کردیم و مرریض شدیم!توفیق روزه از کف برفت :دی

چند وقت پیش به س-ف عزیز وعده ریشه یک ضربالمثل رو داده بودم:

"قصر در رفتن"!

قطعا همه شنیدن و به کار گرفتن!


در لغت نامه دهخدا کلمه "قسر" به نازا یا عقیم معنی شده!

به گاو یا گوسفندی که در طول یک دوره‌ی پرواربندی باردار نشه و در نتیجه حسابی چاق و فربه بشه، می‌گن "قِسِر‌"!  یا میگن این گاو ویا گوسفند قسر در رفته و باردار نشده!


از این جمله هم برای جان بدر بردن از مهلکه ای  بعنوان ضرب المثل استفاده میشه!

پس از این به بعد حواستون باشه که از چه ضرب المثلی استفاده میکنید!

نظرات 15 + ارسال نظر
س-ف چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:04 ق.ظ http://swan.blogsky.com

سلام
دست تون درد نکنه لطف کردید.
چه ضرب المثل هایی رو ندونسته به کار می بریم هااا.
:دی
دست مریزاد.لذت بردم
ان شا الله هر چی زود تر هم بهتر شید که بهونه واسه دیر اپ کردن نداشته باشید.
در پناه حق

سلام!
ممنونم
قابلی نداشت

راستش ادمیزاد بهانه تراشه :دی
باز هم ممنون
یا علی

بنت الهدی چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:55 ق.ظ

سلام
سعی میکنم دیگه این ضرب المثل
در مورد کسی به کارش نبرم :دی
ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون میزارین :)
..
در پناه حق.

سلام!
البته برای من زیاد حساسیتی بوجود نمیاره که ازش استفاده کنم :دی

امیدوارم که مفید فایده بوده باشه

یا علی

مهرگان چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:29 ب.ظ

سلام
نخسته
جالب بود ...
ولی به نظر من اینکه ریشه ضرب المثل چی بوده و از کجا اومده مانع از این نمیشه که جایی که استفاد از ضرب المثل به نظر مناسب میاد ازش استفاده نکنیم.
نه تنها ضرب المثل بلکه در مورد روایات ٬احادیث و اشعار...
به طور کلی عرض می کنم و صرفا منظورم این ضرب المثل خاص نیست .
باید به این نکته توجه داشت که که شعر و حدیث و ... در چه شرایط زمانی و مکانی بوده . در چه جامعه ای بوده . چندسال و چند قرن پیش بوده. شرایط فرهنگی و سطح سواد و درک عامه مردم در چه حدی بوده. خیلی از اصطلاحات اون دوره در مقطع زمانی خودش واژه یا اصطلاح نامطلوبی نبوده ولی الان ممکنه زیاد محترمانه نباشه

یا درمورد اشعار شاعران . وقتی در شرایط احساسی خاصی قرار دارن شعر میگن . بعدها نمیشه ادعا کرد که مثلا جناب مهندس در اون شرایط خاص قرار داشه و این شعر رو گفته و بنابراین ما حق نداریم در این شعرش استفاده کنیم.

مولوی در حال رقص سماع شعر گفته از خود بیخود بوده پس ما حق نداریم وقتی میخوایم از داغ دل و اشتیاقو با این شعر توصیف کنیم :
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق

حتی آیات قرآن هم در شرایط و رویدادهای خاصی نازل شده .




یادت باشه مدیریت منو با استخاره بد جور قاطی کردی!!
ولی این نخه رو خوب اومدی!!



سلام!
شاید حرفت درست باشه
مسولیت بعهده کاربر میباشد! :دی
یا علی

مهرگان چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:36 ب.ظ

نتیجه گیری جا موند :
بنابراین
جسارتا من با هدی خان و س-ف و نیز جناب مهندس که شما باشین موافق نیستم!


امین چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 07:31 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com

سلام علیرضا!
خدا بد نده! برات آرزوی سلامتی میکنم.
راستی چند بار ازت خواستم منابعت رو برای ریشه این ضرب المثل ها بگی تو هم داری ق... . ببین چی کار کردی با ما! یک ضرب المثل جایگزین هم معرفی می‌کردی بد نبود!

خیلی کارت درسته

سلام!
قربونت امین جون!
هدا که خیره! تقصیر از خودمونه!:دی

با چیچی و قر میام؟! :دی
منابعم که یکی دوتا نیست! یه جا نیست
همه رو قلمبه و یجا میخوای؟ :دی
چاکریم
یا علی

امین چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:54 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com

من آپم!

رستگار پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:16 ق.ظ

سلام
اول از همه دعا میکنم که انشااله بهبودی هرچه زودتر حاصل بشه!
و بعدش تشکر میکنم از این بابت که سطح اطلاعات عمومی ما رو با مطالب ارزشمندتون بالا میبرید

سلام!
ممنون
خدا سلامتی رو ازتون نگیره

خواهش میکنم! هدف ما جلب رضایت مشتریست!:دی

یا علی

امین جمعه 13 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:07 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com

سلام،
من آپم،نظرت چیه؟

سلام!
نظرم مثبته! :دی

مهرگان یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:45 ق.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
خوبی مهندس
یه زحمتی داشتم

خیلی خیلی ممنون میشم اگر لطف کنید

سلام!
ممنون

خواهش میکنم. بفرمایید
در خدمتیم
یا علی

س-ف یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:57 ق.ظ http://swan.blogsky.com

سلام اقای وطن دوست.
اون یکی وبلاگ تون یه چیزی اش شده.نوشته هاش به یه حالت عجیب غریب در اومده.اگه ممکنه درست اش کنید.
در ثانی یه خواهشی ازتون داشتم٬اگه ممکنه اپ کنید.
چشم مون به در این خونه خشک شد!
:دی

سلام!
جداّ ؟!
من الان دیدمش ولی ظاهرا مشکلی نداشت
میشه لطف کنید با یه سیستن دیگه امتحانش کنید؟
که اگه هنوز مشکل داشت یه فکری بحالش بکنم


بر روی چشم!
الان بروز کردم!
شرمنده مدتیه که قبل از گوشزد کردن شما برروز نمیکنم! در هر صورت ممنونم که مشتاق هستید و این باعث افتهار و دلگرمیه!

یا علی

امین یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:21 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com

یه کم تایپ فارسیت رو تقویت کن! :):):)
ببین چقدر غلط تایپی داری!

سلام!
از سوادمه! از تایپ من ایراد نگیر!:دی

رستگار دوشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:21 ق.ظ

سلام
س-ف درست میگن!
اون یکی وبلاگتون نوشته هاش مشکل پیدا کرده

علی یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 04:29 ب.ظ

اگر اجازه بدین من یک مقدار بیشتر در این مورد توضیح بدهم:
قصر یا قسر یک کلمه ترکی است و به گوسفند یا گاوی که در طول یک سال گذشته بچه ای به دنیا نیاورده است اطلاق می شود.
حالا این کلمه در زبان ترکی از کجا آمده است:
در ترکی قسماق یعنی جمع کردن بدن و سفت کردن بخشی از آن است. به عنوان مثال گولاغین قیسیب یعنی گوشش را به سمت شونه اش فشرده.
ولی این مساله در مورد روابط جنسی نیز یعنی راه ندادن برای نزدیکی است. و قسر یعنی حیوانی که بدن خود را سفت نگه داشته و برای نزدیکی راه نداده.
و قسر در رفتن معنی تحت الفظی عبارت قسر قالیب یا قسر کدیب ترکی است که برای حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد.
که نمی دانم چه جوری به فارسی راه یافته است.
با تشکر
و با عرض معذرت

امیر یکشنبه 24 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 10:45 ق.ظ

سلام برشما
افرین بر این کار زیبایی که در این وبلاگ انجام دادید
بسیار جالب و زیباست
امیدوارم موفق باشید
من که از خوندنش لذت بردم و اتفاقا چند تا از مطالبتون رو بصورت ایمیل برای دوستان ارسال کردم
کار شما عالیه

من جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:48 ق.ظ

ای ول خیلی باحال بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد