حکایت همچنان باقیست

حکایتها وضرب المثل های فارسی

حکایت همچنان باقیست

حکایتها وضرب المثل های فارسی

زاغ سیاه کسی را چوب زدن

سلام!

امروز میخوام ریشه یک ضرب المثل دیگه رو براتون بگم:"زاغ سیاه کسی رو چوب زدن"

حتما معنیشو میدونید! یعنی:فضولی کردن و سر از کار دیگران در اوردن

 تا به حال فکر کردید که این مثل از کجا اومده؟!


در گذشته به زاج،زاغ هم میگفتند.البته امروزه در بعضی جاهای ایران مثل کرمان زاغ گفته میشه!

زاج ماده ای معدنی است که انواع سیاه و سفید و غیره داره که در صنعت نساجی و فرش بافی از اون برای خوشرنگ تر و براقتر شدن فرش و پارچه و چرم استفاده میشد!

زمانی که فرش یا نخ  یا پارچه کسی خوب از اب در میومد ،رقبا منتظر فرصتی مینشستند که چوبی در ظرف زاج طرف بگردونن که از ترکیبات دیگه محلول یا نسبت اب با زاج اطلاعی کسب کنن!

از این به بعد این ضرب المثل جا افتاد که فلانی داره زاغ سیاه فلانی رو چوب میزنه!که سر از کارش در بیاره!


نظرات 6 + ارسال نظر
بنت الهدی چهارشنبه 31 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 10:14 ب.ظ

سلام

من اصلا اینو نمیدونستم ..خیلی برام جالب بود..
دست شما درد نکنه که ریشه ی این ضرب المثل رو گفتین
بازم از این مطالب جالب و خوب خوب پست کنین :دی
...
التماس دعا

سلام!
به روی چشم!:دی
سعی میکنم از این ریشه ها بیشتر براتون پیدا کنم و بنویسم!

یا علی

امین چهارشنبه 31 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 11:44 ب.ظ

یه سوال:
ریشه یک ضرب المثل‌ از کجا می‌یاد؟! این داستان‌ها از کجا پیداشون شده؟

سلام !
چطور امین جان؟!
فکر کنم قبلا در مورد این ریشه ها صحبت کردیم!‌عوامل مختلفی داره که برات مینویسمشون!سر فرصت!
ما رو بی خبر نذار! :)
یا علی

بنت الهدی شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:11 ب.ظ

سلام آقای وطن دوست
اعیاد شعبانیه بر شما و دوستان (آقای امین و س-ف گرامی و یاتری و مهرگان و فاطمه و ... تمام کسانی که به اینجا سر میزنند)مبارک باشه..
..
در این ایام ما رو از دعای خیرتون محروم نفرمایید
..
یا علی

سلام!
ممنونم!
مبارک شما هم باشه!
همیشه شما ژیشدستی میکنیدا!:دی
ما رو خیلی دعا کنید! توی این مدت شدیدا بهش نیاز دارم که انشا...ا چشم و دلم روشن بشه برای قضاوت منصفانه!
یا علی

مهرگان یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:40 ق.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
از خانم بنت الهدی تشکر میکنم . منم این اعیاد رو تبریک میگم

جناب مهندس کم کار و کم پیدا شدین

سلام!
تو که سرت تو کاره و باید در مورد عرضه وتقاضا بدونی!:دی
نه انکه خیلی سر میزنی؟! :دی
هستیم در خدمتتون! بهانه زیاده!:دی
ممنون
یا علی

اردو خانی شوخی و جدی یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:59 ب.ظ http://ordoukhani.be

با وجودی که می دانم ماها است که به وبلاکت سر نزدی، از اصطلاح زاغ سیاه کسی را چوب زدن استفاده کردم. با سپاس فراوان. اردوخانی بلژیک

لیلا یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 02:32 ب.ظ

سلام..خیلی جالب بود
وبلاگ خوبی دارید، اتفاقا من در ضرب المثل ها و کاربردشون ضعیف هستم! ممنون از توضیحات جالب و مفیدتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد