حکایت همچنان باقیست

حکایتها وضرب المثل های فارسی

حکایت همچنان باقیست

حکایتها وضرب المثل های فارسی

واژگان معادل

چند سالیه که معادل سازی واژه های بیگانه باب شده و فرهنگستان ادب فارسی فله ای معادل سازی میکنه! بعضی هاشون جالبند و بعضی نچسب و بی روح! 

 چنتا از این معادلات رو که بنظرم جالب اومد رو براتوم مینویسم. انشا..ا که ازشون استفاده کنید!

 

رِزومه - کارنامَک 

ریموت‏کنترل - دور فرمان 

زونْکن - پروندان 

ژتون - بهامُهر 

سوییت - سراچه 

سیفون - آب‏شویه

سیلندر - اُستُوانَک 

شارژ - هزینه سرانه خدمات 

فایْل - پَروَنجا 

فلاسْک - دَمابان 

کابْل - بافه 

کاتالوگ - کالانما 

کپسول (گاز) - اُستُوانَک (گاز) 

کریستال - بلوره 

کُمپوت - خوشاب 

لوستر - نورافشان 

ماکت - نمونَک 

موکت - فَرشینه 

هَندبوک - دستینه 

نظرات 3 + ارسال نظر
س - ف پنج‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:31 ب.ظ http://301040.blogsky.com

سلام
می دونید.منم مثل خیلی از ایرانی ها ارادت خاصی به زبان شیرین فارسی دارم مخصوصا وقتی با هنر تلفیق میشو و شعر و متن ادبی خلق می کنه.
اما جدی این فرهنگستان ادبی فارسی چی می گه؟
این کلمات مضحک از کجا میان؟
من چند وقت پیش یه سری کلاس های ای سی دی ال رو می رفتم.یکی از تفریحات سالم استاد ما مسخره کردن این معادل های فارسی بود.مثل لپ تاپ=رایانه رو پایی!
بگذریم
من ناراحت میشم وقتی یه عده ای یه کارایی می کنن که باعث می شه به زبان فارسی بخندیم...
ولی خوب شاید اونا هم تقصیری ندارن.

براتون موفقیت ارزو می کنم

تازه اینا خوبهاشه!
البته رایانه واژه زیباییه! که از شاهکارای فرهنگستان دوم هست!

امین جمعه 8 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 08:00 ب.ظ

سلام،
س.ف راست میگه؟
وقتی آقایون فقط واژه درست می کنند بدون اینکه فکری برای جا افتادنش بکنن به چه دردی می‌خوره؟!
این هم مثل بقیه کارهای ما پوسته بدون محتوا است.

سلام !
انگار فقط میخوان یه کاری کرده باشن. بعد از چند سال شروع میکنند از دستاورد هاشون میگن که چمیدونم در زمان ریاست فلانی اینقدر واژه معادل سازی شد و اونقدر کار فرهنگی انجام شد!

مهرگان شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:12 ق.ظ

سلام
خوبی جناب مهندس؟
این واژها ی عجیب غریب احتمالا برای اینه که آقایون فرهنگستانی تو جامعه تشریف ندارن تا بازخوردی از این شاهکارهای ادبی شون دریافت کنن.
وگرنه تو زبان عامیانه مردم خیلی از این لغات معادل فارسی دارن که اگر بهش توجه کنیم لغات خوبی هم هستن مگر اینکه بخوایم باکلاس بازی دربیاریم
اما پیامک واژه جالبیه ها خدا خیرشون بده (تو این مورد)

یه اپرا نصب کردم ولی هنوز این وبلاگ شما یه جوایی خرابه . میگم نکنه مشکل از وبلاگهای شما و برخی سایت هاست و ما الکی همه چیزو داریم دست کاری میکنیم

من پیام کوتاه رو با انکه بلندتره بیشتر دوست دارم!

ما که مشکلی نداریم! شما یه تلاشت ادامه بده! :دی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد